OnzeGeschiedenis

menken orlando onze geschiedenis 1947

1947

Menken Orlando heeft een geschiedenis die ver terug gaat. In 1980 werd voorloper Peter Menken B.V. opgericht met het motto ‘Noten Op Maat’. De aandacht en passie van toen zijn vandaag de dag nog steeds terug te zien bij Menken Orlando, een bedrijf dat voortbouwt op oude tradities en tegelijkertijd innoveert.

1995

In 1995 nam Peter Menken B.V. het notenbedrijf Orlando PNZ over en kwamen de huidige directeuren Robert en Peter-Paul Menken hun vader versterken bij het uitbreiden van het familiebedrijf. In de daaropvolgende jaren werd er gebouwd aan relaties met Aziatische partners waarbij de focus lag op directe communicatie en intensieve samenwerking.

Ook ontwikkelde Menken Orlando nieuwe private label concepten om in te spelen op de groeiende markt van rijstsnacks. Er werd tevens geïnvesteerd in een grotere productiecapaciteit, onder meer met de opening van de Osaka fabriek in 2003.

menken orlando onze geschiedenis 1995

2011

2011 was het jaar van groei. Menken Orlando nam Enoch Foods en Foodlink over ter verbetering van de marktpositie op het gebied van Aziatische Snacks in Europa. Met de overname van Foodlink kon er ook meer en effectiever ‘Business 2 Business’ geleverd worden. Menken Orlando nam bovendien Chocoplus over om zo een positie in het chocolateren van noten en gedroogd fruit te verwerven. 2011 was dus niet alleen een jaar van groei, maar ook van diversificatie.

enoch foods logo
foodlink logo color
chocoplus logo

2015

menken orlando onze geschiedenis 2017

2017

In 2017 mochten Robert Menken en Peter-Paul Menken de Industributieprijs voor “Best Private Label Supplier of the Netherlands”  in ontvangst nemen. De diverse Industributieprijzen komen voort uit onderzoeken waarbij retailers en fabrikanten elkaar beoordelen. Menken Orlando heeft altijd geïnvesteerd in de relaties met klanten en partners en de Industributieprijs is hiervan een mooie erkenning. In 2021 en 2023 werd Menken Orlando de prijs wederom toebedeeld, een blijk van continue aandacht voor relaties en streven naar kwaliteit.

2018

In 2018 kwam Menken Orlando met een relaunch van het ‘fancy label’ merk Mitsuba. Met de rebranding van Mitsuba kwam de focus te liggen op ‘Asian inspired snacks’ die de smaak van Azië naar Europa brengen. Daarbij ging Menken Orlando zich met Mitsuba richten op jongere communicatiedoelgroepen.

menken orlando onze geschiedenis 2019 record

2019

In 2019 brak Menken Orlando een eigen record: de 100 miljoen omzet grens werd overschreden! Door de groeiende markt werd er meer verkocht, maar moest de productiecapaciteit ook vergroot worden. In 2020 werd daarom begonnen met de bouw van de nieuwe productielocatie in Hazerswoude-Dorp. Er werd ingezet op vernieuwde productietechnieken, het streamlinen van de logistieke keten en het vergroten van de productiecapaciteit.

menken orlando onze geschiedenis 2019 zonnepanelen

Daarnaast was er bij de bouw een grote focus op duurzaamheid. Zo liggen er 1900  zonnepanelen op het dak en is de opslag van grondstoffen bij logistieke partner Windhorst tegenover de fabriek gevestigd en daaraan verbonden met een luchtbrug. Dit scheelt enkele duizenden vrachtwagenbewegingen per jaar. In totaal zijn drie productielocaties verenigd in Hazerswoude-Dorp. De officiële opening was in 2022.

2020

In 2020 werd niet alleen aan de bouw van een nieuwe productielocatie begonnen, maar werd ook Menken Orlando UK ltd. opgericht. Menken Orlando heeft deze verkooporganisatie opgezet om in het Verenigd Koninkrijk op efficiënte wijze zaken te kunnen blijven doen na Brexit. Het Verenigd Koninkrijk is immers een belangrijke snackmarkt.

2023

In 2023 nam Menken Orlando ChocoSupport over om de positie in de chocolade categorie te verstevigen. Hierdoor kreeg Menken Orlando er twee nieuwe productielocaties bij, in Leerdam en Geldermalsen.

Heden

menken orlando onze geschiedenis heden