OnzeGeschiedenis
1947
Menken Orlando heeft een geschiedenis die ver terug gaat. In 1980 werd voorloper Peter Menken B.V. opgericht met het motto ‘Noten Op Maat’. De aandacht en passie van toen zijn vandaag de dag nog steeds terug te zien bij Menken Orlando, een bedrijf dat voortbouwt op oude tradities en tegelijkertijd innoveert.
1995
In 1995 nam Peter Menken B.V. het notenbedrijf Orlando PNZ over en kwamen de huidige directeuren Robert en Peter-Paul Menken hun vader versterken bij het uitbreiden van het familiebedrijf. In de daaropvolgende jaren werd er gebouwd aan relaties met Aziatische partners waarbij de focus lag op directe communicatie en intensieve samenwerking.
Ook ontwikkelde Menken Orlando nieuwe private label concepten om in te spelen op de groeiende markt van rijstsnacks. Er werd tevens geïnvesteerd in een grotere productiecapaciteit, onder meer met de opening van de Osaka fabriek in 2003.
2011
2011 was het jaar van groei. Menken Orlando nam Enoch Foods en Foodlink over ter verbetering van de marktpositie op het gebied van Aziatische Snacks in Europa. Met de overname van Foodlink kon er ook meer en effectiever ‘Business 2 Business’ geleverd worden. Menken Orlando nam bovendien Chocoplus over om zo een positie in het chocolateren van noten en gedroogd fruit te verwerven. 2011 was dus niet alleen een jaar van groei, maar ook van diversificatie.
2015
In 2015 richtte Menken Orlando samen met Marleen Basart BitesWeLove op, een merk dat zich richt op gezonder snacken met een nadruk op duurzaamheid. Menken Orlando hecht hier vanzelfsprekend ook belang aan. Wil je meer lezen over onze duurzaamheidstrategie, neem dan een kijkje op de duurzaamheidspagina. BitesWeLove heeft door samenwerking met Menken Orlando kunnen profiteren van een groot netwerk en tegenwoordig zijn de producten bij ruim 1800 verkooppunten in retail en ruim 2000 verkooplocaties in foodservice te vinden.
2017
In 2017 mochten Robert Menken en Peter-Paul Menken de Industributieprijs voor “Best Private Label Supplier of the Netherlands” in ontvangst nemen. De diverse Industributieprijzen komen voort uit onderzoeken waarbij retailers en fabrikanten elkaar beoordelen. Menken Orlando heeft altijd geïnvesteerd in de relaties met klanten en partners en de Industributieprijs is hiervan een mooie erkenning. In 2021 en 2023 werd Menken Orlando de prijs wederom toebedeeld, een blijk van continue aandacht voor relaties en streven naar kwaliteit.
2018
In 2018 kwam Menken Orlando met een relaunch van het ‘fancy label’ merk Mitsuba. Met de rebranding van Mitsuba kwam de focus te liggen op ‘Asian inspired snacks’ die de smaak van Azië naar Europa brengen. Daarbij ging Menken Orlando zich met Mitsuba richten op jongere communicatiedoelgroepen.
2019
In 2019 brak Menken Orlando een eigen record: de 100 miljoen omzet grens werd overschreden! Door de groeiende markt werd er meer verkocht, maar moest de productiecapaciteit ook vergroot worden. In 2020 werd daarom begonnen met de bouw van de nieuwe productielocatie in Hazerswoude-Dorp. Er werd ingezet op vernieuwde productietechnieken, het streamlinen van de logistieke keten en het vergroten van de productiecapaciteit.
Daarnaast was er bij de bouw een grote focus op duurzaamheid. Zo liggen er 1900 zonnepanelen op het dak en is de opslag van grondstoffen bij logistieke partner Windhorst tegenover de fabriek gevestigd en daaraan verbonden met een luchtbrug. Dit scheelt enkele duizenden vrachtwagenbewegingen per jaar. In totaal zijn drie productielocaties verenigd in Hazerswoude-Dorp. De officiële opening was in 2022.
2020
In 2020 werd niet alleen aan de bouw van een nieuwe productielocatie begonnen, maar werd ook Menken Orlando UK ltd. opgericht. Menken Orlando heeft deze verkooporganisatie opgezet om in het Verenigd Koninkrijk op efficiënte wijze zaken te kunnen blijven doen na Brexit. Het Verenigd Koninkrijk is immers een belangrijke snackmarkt.
2023
In 2023 nam Menken Orlando ChocoSupport over om de positie in de chocolade categorie te verstevigen. Hierdoor kreeg Menken Orlando er twee nieuwe productielocaties bij, in Leerdam en Geldermalsen.
Heden
Menken Orlando is door de jaren heen flink gegroeid en is een speler van belang geworden in de categorieën Signature Snacks, Chocolate Specialties en Whole Foods. Vandaag de dag heeft Menken Orlando drie productielocaties, ruim 3000 producten, ruim 400 werknemers en is het een internationaal opererend bedrijf waar de familiewaarden nog altijd een belangrijke rol spelen. Wil je meer lezen over onze waarden, lees hier meer.
Van het prille begin in de jaren ’80 heeft Menken Orlando zich ontwikkeld tot de Tastemaker in de foodmarkt en is het uitgegroeid tot een bedrijf dat de consument de gehele dag voorziet van gezonde en lekkere producten.